-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:13232 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

سودي كه بر اساس قرارداد در سيستم بانكي فعلي مابين صاحب حساب و بانك به سپرده تعلق ميگيرد.

1 - در صورتي كه سرمايه گذاري به قصد دريافت سود باشد چه حكمي دارد؟

2 - در صورتي كه نيت صرفاً سرمايه گذاري باشد سودي كه بانك ميدهد چه حكمي پيدا ميكند؟

3 - در فرض اول اگر سود دريافتي براي اجاره منزل يا براي پرداخت اقساط وام و غيره... صرف شود، حكمش چيست؟ لطفاً نظر حضرت مقام معظم رهبري را در مورد موارد بالا بيان فرماييد.



سپرده گذاري نزد بانكها به قصد به كارگيري آن در يكي از معاملات حلال و همچنين سود حاصل از آن اشكال ندارد. (استفتاء شماره 849، اجوبه)

اگر پرداخت پول به طرف مقابل به عنوان قرض باشد و شرط كند كه هر ماه يا هر سال درصدي سود بگيرد، چنين معاملهاي از نظر تكليفي حرام است، هر چند اصل قرض از نظر حكم وضعي صحيح است و سودي كه در برابر قرض دريافت ميشود همان رباست كه شرعاً حرام ميباشد، ولي اگر پول را به طرف مقابل بدهد تا آن را در كاري كه شرعاً حلال است به كار گيرد. به اين شرط كه سهم معيّني از سود حاصل از به كارگيري آن در ضمن يكي از عقود شرعي به صاحب پول داده شود، چنين معاملهاي صحيح و سود حاصل از آن هم حلال است و در اين جهت فرقي بين بانك و اشخاص حقيقي و حقوقي وجود ندارد.

(اجوبة الاستفتائات، شماره 843)



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.